Gin no sadži

gin-no-sajiA máme tu konec letní sezóny, drazí čtenáři. Již není více dílů seriálu o plavání s pohlednými chlapci, již žádné díly plné středoškolského teroru medvídkem s hlasem Doraemona. Až na pár výjimek byly odvysílány poslední díly všech seriálů z tohoto léta, což pro nás pisatele znamená signál k psaní recenzí na právě skončivší anime. Jaké letní anime si tedy naservírujeme jako první?

Bude jím Gin no sadži – jedenáctidílné anime, jež je adaptací stejnojmenné mangy od paní Hiromu Arakawy. Že vám její jméno něco říká? Ano, tahle paní je autorkou kultovní mangy Fullmetal Alchemist a její neméně slavné dvojí anime adaptace. Arakawa vrací po několika letech úder a v produkci studia A-1 Pictures nám na obrazovky servíruje další adaptaci její mangy, tentokrát však o poznání méně epičtější a méně ambicióznější. Znamená to tedy, že i její anime adaptace je slabších kvalit?

Gin-no-Saji-1-1

Zapomeňte na alchymii

Než si na předchozí otázku ovšem odpovíme, zkusme si osvětlit, v čem spočívá ona neepičnost. Spočívá v samotné volbě žánru; Arakawa se totiž oproti manze plné bojůvek, alchymie a patetických výstupů rozhodla vytvořit zástupce žánru slice of life. Skoro mi to připadá jako takový úmysl, aby Arakawa dokázala, že její díla jsou poutavá i bez velikého počtu postav, rozsáhlé zápletky a nemalého počtu akčních scén; že umí nejen vyprávět dobré příběhy, ale umí i pracovat s postavami. A podařilo se, jako zástupce slice of life rozhodně nedělá tato manga i její anime adaptace žánru či autorce ostudu.

Odpovědí na úvodní otázku budiž tedy ne. V anime opravdu nenajdete ani stopu po alchymii či soubojích – pokud teda nepočítáte mezi souboje snahu o zkrocení vzpouzející se krávy hlavním hrdinou příběhu, jímž je mladý měšťák Júgo Hačiken, který se z nejdříve neznámých důvodů vydává studovat na střední zemědělskou školu na venkov. Je překvapen, že na střední mají všichni na rozdíl od něj nějaký sen či cíl, jehož by chtěli dosáhnout. Dokonce ani neví, jakým otvorem leze slepici vajíčko ven z těla.

Veselé farmaření

Z popisu hlavní postavy by mohlo téměř automaticky vyplývat, že toto anime bude čistě komediální záležitostí, v níž bude měšťák Hačiken hlavním terčem vtípků ostatních spolužáků. Omyl, není tomu tak. Humor zde sice přítomen je – v příjemné míře –, ale rozhodně není samotným gró seriálu. Seriál je do značné míry vážný, neboť si bere za téma dospívání a budování přátelství, ovšem nutno jedním dechem dodat, že tomu tak činí bez otravného patosu. Jsou zde také přítomny jemné náznaky romantiky, ale to jsou opravdu jen náznaky; žádné chození s nějakou kozatou cundere nečekejte.

Co mě ovšem trochu zamrzelo, je nějaká větší výraznost postav. Ne že by byly vyloženě špatné – jsou sice fajn a nejsou snadno zaměnitelné, ale chybí jim ještě nějaký další rozměr, jímž by si získaly vaše sympatie. Nějaký výrazný rys, jenž by je činil výraznější a zapamatovatelnějšími.

Gin no Saji - 02 - Large 03

Příjemné pokoukání (i bez eka)

Seriál, jak už jsem předeslal výše, dovede diváka zaujmout jak svými komediálními momenty, tak momenty vážnějšími. Jde poznat, že autorka manga předlohy na venkově vyrůstala, neboť jsem si to přečetl na Wikipedii zasazení do prostředí venkova působí přirozeně, není vykresleno jen za pomoci obecných předsudků a nepůsobí povrchním dojmem. Je sice škoda, že ke konci seriál sice mírně zajede do vod stereotypu, ale počet jedenácti epizod naštěstí dokázal zabránit přejedení z míry venkovského slice of life. A díky bohu za to, že se do seriálu neprotlačily nějaké ekologické žvatlaniny, a přirozeně působící anime tak neutrpělo dojmem vykonstruovanosti, nepřirozenosti.

Kresba mi připadala ucházející, úvodní znělka velmi pěkná, závěrečná znělka je krásně rytmická a chytlavá. A ani mě nepřekvapuje, že za tím stojí režisér hitu minulého roku s názvem Sword Art Online. Když jsem se koukal na SAO, občas jsem si říkal, že by se dotyčný rejža mohl příště pustit do nějaké rabukome či slice of life, které by mu mohlo sednout více. Nemýlil jsem se, tohle se mu skutečně povedlo více.

Verdikt

Jde o velmi pohodové slice of life ze života mladého měšťáka na venkově, kde je nejepičtějším momentem celého seriálu stíhání zloděje jahod. Vážně. Na alchymii zapomeňte, tady se učí pozitivním hodnotám v příjemném hudebním doprovodu, vše občas zpestřeno i nějakým tím úsměvným momentem. Není to určitě nic, co by spustilo monstrózní hype, žádná budoucí anime modla. Je to jen pohodová záležitost z prostředí vidlákova, která si nehraje na nic víc, než čím opravdu je, a je jednoduše sympatická, převážně bez závažnějších chyb a příjemná na pokoukání. A jsem zvědav na další sérii začátkem příštího roku.

7/10

Odkazy: aniDB | MAL | ANN

One thought on “Gin no sadži

1. Cítím to přesně stejně. Od Gin no Saji jsem nic moc nečekala, ale musím říct, že mě to velmi příjemně překvapilo a dokonce bych řekla, že je to zatím to nejlepší, co jsem z letní sezóny viděla, pokud nepočítám dobíhající anime ze sezóny jarní. Je to příjemné, nenásilné, nic to nevnucuje, jen příjemnou formou ukazuje venkovský život a strasti i pozitiva farmaření. Občas jsem se u toho zasmála, občas zamyslela, Hachiken byl fajn, tak trochu trouba, ale milý trouba, zbytek postav mi taky nevadil, ale mohly být trochu výraznější, to je pravda. Hezké zhodnocení.^^